Sunday, November 16, 2008

Salam..




Kehidupan adalah suatu anugerah yang tak ternilai..
Kematian adalah suatu perhentian yang pasti digapai..
Lahirnya manusia disambut dengan azan..
Matinya manusia dilengkapi dengan solat..
Antara azan dan solat..
Alangkah singkatnya kehidupan ini..

Ya Allah..
Engkau takdirkan aku di sini..
Di pentas dunia yang penuh lakonan dan nista ini..
Seringkali aku tewas dalam permainan duniawi..
Janji yang Engkau kalamkan..
Setiap kesenangan yang datang takkan selamanya
Begitulah selepas susah ada kesenangan
Seperti selepas malam datangnya siang..

Kehidupan merupakan suatu nikmat..
Tidur adalah suatu nikmat..
Kesihatan pastinya suatu nikmat..
Islam datang bersama nikmat..
Iman dan takwa adalah kemuncak nikmat..
Tanggungjawab yang hadir bersamanya juga suatu nikmat..

Maka nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?
Hidup tanpa tanggungjawab umpama lukisan yang tiada warna
Walau sebersih dan sebesar manapun ia..
Tetap tidak mampu mengindahkan ia pada pandangan insan lain
Kerana ia sebuah karya yang tiada kesempurnaannya..

Ihdinasshiratholmustaqim..
Tunjukkan dan pimpinlah aku ke jalan yang lurus dan diredhaiMu..
Allahummahdini fi manhadait..
Ya Allah..Berikanlah aku petunjuk seperti orang-orang yang telah Engkau beri petunjuk..
Agar aku dapat kembali kepadaMu Ya Rabbal Alamin..
Rabbana La Tuzi'qulubana Ba'daizhadaitana
Wahablana min ladunka rahmah..
Ya Allah..
Janganlah Engkau palingkan hati kami setelah Engkau berikan petunjuk
Dan berikan kami rahmat dari sisiMu..
Allahummaj'alni minalkhalil(3x)
Ya Allah..Jadikanlah aku dari golongan yang sedikit..(3x)
Kerana aku tahu..
Terlalu sedikit dari kalangan hambaMu yang bersyukur..
Amin Ya Rabbal Alamin..

6 comments:

Anonymous said...

Dalam mengenang kisah hidup silam
kusedar dari kesilapan lalu
Tuhan....
beratnya dosa-dosaku
masihkah ada ampunan buatku
Tuhan....
dalam menempuh hidup ini
banyaknya dugaan datang menguji
Tuhan
ada yang dapatku gagahi
dan ada yang gagal kuhindari..
Tuhan..
Dosaku menggunung tinggi
tapi taubatku takku tepati
Tuhan...
rahmatMu melangit luas
terlalu sedikit kubersyukur
kini kukembali padaMu
mengharap maghfirah dariMU
Mogakan terampunlah dosa-dosaku
biarpun ujian melanda
kutetap berkasaih padaMu
kerana kuyakin kasihMu
kekal tiada sudahnya..

Anonymous said...

Wahai Syabab,
ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
semangatmu bak api marak menyala,
kau pemuda harapan,
sinar menantimu di hadapan,
bebaskanlah pemuda dari belenggu kejahilan,
kau mampu berlari kencang,
mencipta gelombang.
ayuh, Syabab!!!

mr.meso said...

Alhamdulillah........
erm...bgos la wat blog ni,
pesan same2 mnusia tuk jd baik..
tp aku arap ko 2 muhasabah diri 2 skit..x yah r wat sombong ngn mnusia, kita ni idop dalam dunia, kita x perfect, sbb 2 kite kena trime n appreciate seadanye mnusia to be perfectt... thanks a lot azani, ko byk tlong aku, you're my bestfiend... smoga Allah mmbalass jasa baik ko.. wassalam.....

Anonymous said...

hmmmmmmmmm.....
salam......

Anonymous said...

salam..
InsyaAllah..sy sedang mencari kekuatan utk menghadapi semua ni..

kepada meso,maaf kalo ada wat silap..aku xpnah sombong,tanggapan org je kot..

Unknown said...

salam...
yo apa khabaq? ingat kat aku lagi...aku igt sape yg bg alamat blog kat aku nie..heheh
pape pun blog ko nie mmg bagus arr cume bg ar lg menarik sket..
hehe mengkritik untuk kebaikan xsalahkan...
pape pun best of luck
insyaallah aku akan update blog ko x tiap2 ari,seminggu sekali pun ok la kan...